Fesztiválszponzoráció

Bátyai Edina (Szegedi Szabadtéri Játékok), Gerendai Károly (Sziget), Márta István (Művészetek Völgye), Rókusfalvy Pál (Etyeki fesztiválok)

A résztvevők és az általuk menedzselt projektek változatos háttere miatt érdekes felfogásbeli különbségekre derülhet fény. A beszélgetés során az alábbi témákat járjuk körbe:

.. A szponzoráció fogalmának értelmezése (mecenatúra vagy ÜZLET)?

.. Az egyes projektek életében betöltött szerepe?

.. Szponzorációs bevételek súlya a projekt finanszírozásában?

.. Készül-e szponzorációs stratégia?

.. Tudatos, célzott szponzorkeresés történik, vagy szőnyegbombázás?

.. Meddig terjed a szponzor szava a tartalmat illetően?

.. Hol tar ma a kulturális projektek szponzorációja, azon belül is a fesztiválok, hol vagyunk a nálunk fejlettebb piacokhoz képest?

Előadó: Bátyai Edina

A Szegedi Szabadtéri Játékok Nonprofit Kft. fő szponzorációs ars poeticája kétirányú: egyfelől szponzorációra érdemes gazdasági társaságként működik, másfelől – mint a színházi szegmentumban legmagasabb jegyárakkal működő gazdasági társaság – tudatosan kiveszi a részét a társadalmi szerepvállalásból. Tevékenységünk során arra törekszünk, hogy csak a Szabadtérivel összeillő brand-ekkel kerüljünk kapcsolatba. A pénzügyi szponzorok tekintetében kevés számú, de jelentős szponzorációs kör kialakítására törekszünk. A pénzügyi szponzoráció mellett médiatámogatók széleskörű támogatottságának vagyunk kedvezményezettjei. A pénzügyi támogatók tekintetében három nagy szponzort tudhatunk magunkénak: a Lombard Lízing Zrt., a Kész Kft., illetve kisebb volumenben a MOL Nyrt. folyamatos támogatását bírjuk. A velük való együttműködés alapja egyfelől a támogatóktól érkező pénzügyi ellenszolgáltatás, másfelől az együttműködés kereteiben jegyvásárlóként is magunkénak tudhatjuk támogatóinkat. Utóbbi stratégiailag fontos számunkra, hiszen így alkalmuk nyílik személyesen is megismerni tevékenységünket, mindemellett saját gazdasági kapcsolataikat is rendszeresen meghívják előadásaikra. Rajtuk keresztül az ő gazdasági partnereikkel, kiemelt ügyfélkörükkel is megismertethetjük tevékenységünket. A bennünket szponzoráló kör felépítése éppen a jelenleg meglévő támogatóink által hozzánk meghívott gazdasági körből nőttek ki, hiszen ők azok, akik komoly partnerünk meghívásának köszönhetően vendégként már ismerik tevékenységünket.

„A médiatámogatók és pénzügyi támogatók összekapcsolódása:” Nagyszámú médiatámogatóink között elektronikus, nyomtatott, online és közterületi médium egyaránt megtalálható, amely teljes média-lefedettséget biztosít számunkra. E médiamixen keresztül nem csak saját esemény promóciójára, hanem támogatóink részére „keresztfelületeken” való megjelenéseket is tudunk biztosítani.

A klasszikus szponzoráció mellett természetesen saját bevételeinken kívül a gazdasági társaság fenntartó tulajdonosa, Szegedi Megyei Jogú Város Önkormányzata is támogatja a szervezetet. Az országban modellértékű módon három évre előre meghatározott költségvetési keretek között. Mindemellett minisztériumi pályázatokon is indulunk (NKA, NKA ÖTM, OKM) az idei évtől nagymértékben elszenvedve e szűkölő forrásokat.

Előadó: Gerendai Károly

Előadó: Márta István

Magyarországon több, mint 3.000 fesztivált, vagy magát fesztiválnak nevező rendezvényt tartanak évente, ami több milliárd forintot generál ezen a piacon. A fesztiválok szerepe a települések, a régiók fejlődésében, a kulturális- és gazdasági élet különböző szegmenseiben, a különböző innovatív folyamatokban – csakúgy, mint Európában – egyre nagyobb jelentőséggel bír.

A nonprofit (kulturális) fesztiválok csökkenő állami résztámogatása mellett egyre nagyobb szükség van más források bevonására is. A magánemberek, vállalatok vagy multicégek mecenatúrája és szponzorációs aktivitása a mai Magyarországon eléggé hektikus és kiszámíthatatlan. A kerekasztaltól válaszokat arra várok választ, hogy kinek, miért és hogyan éri meg a fesztiválok résztámogatása és milyen szempontok alapján, milyen mechanizmusok útján válhat lehetővé ezek rendezettebbé tétele.

Mivel a fenti témával szorosan összefügg - adalékként , mint a Magyar Fesztivál Szövetség elnöke és, mint gyakorlott fesztivál igazgató - szívesen tájékoztatnám a résztvevőket a fesztiválok , az idén és jövőre bevezetendő, regisztrációs- és minősítési rendszeréről.

Előadó: Rókusfalvy Pál

Etyeken 2003 óta szervezünk fesztiválokat: minden májusban az Etyek Pincefesztivált, amely kifejezetten borász rendezvény és zenei arculatát a jazz jellemzi, illetve minden szeptemberben az Etyeki Kezes-lábost, amely kézműves, gasztronómiai rendezvény és a népzenét részesíti előnyben.

A Pincefesztivál és a Kezes-lábos önálló arculattal rendelkeznek: különböznek zenei kínálatukban, kiállítói összetételükben, programjaikban, de egyértelműen testvérrendezvényei egymásnak, hasonlítanak céljaikban, célcsoportjukban és eszközeikben. Alapvető filozófiájuk megalapozásakor fő célunk az értékőrzés, értékteremtés volt, illetve nagyon fontosnak tartottuk és tartjuk ma is a minőséget, mindenképpen prémium kategóriába tartozó rendezvényeket szerettünk volna szervezni. A rendezvényeket szinte teljes egészében szponzorációból, illetve minimális mértékben állami pályázatokból befolyt összegekből finanszírozzuk. Véleményem szerint alapvetően két fő dolognak kell megvalósulnia ahhoz, ami egy fesztivál életben tartásához szükséges: az egyik az értékteremtés a másik a piaci megfelelés.

Sokan azt gondolják, hogy ez ellentmondás, mert az a termék, amelynek létrehozásánál kizárólag a hagyományos értékeket tartják szem előtt, az csak egy nagyon szűk körnek szól majd, következésképpen egy rendezvény esetében alacsony lesz a látogatottság, azaz sérül a másik kritérium, a piaci megfelelés. A szakma által is elismerten a prémiumkategóriába tartozó etyeki fesztiváljaink évről évre növekvő látogatottsága a bizonyíték arra, hogy létező igény van a minőségre, és ez stabil helyet biztosít a piacon.

A másik fontos kérdés a költségvetés összetétele. A mi esetünkben is jól látszik, hogy az állami szféra szerepvállalása a töredékét fedezi a teljes büdzsének, javarészt szponzoraink tartják el rendezvényeinket. Támogatóink értik, hogy szükség van a magas színvonalú kultúrára, tőlünk, szervezőktől pedig elvárják a folyamatos megújulást. Olyan eseményeket, fesztiválokat, rendezvényeket kell szervezni, amelyek megállják a helyüket a piacon, önállóan is életképesek, illetve alakítják, jobbá teszik egy térség, régió vagy ország arculatát, így életben tartásuk fontossá válik mindannyiunk számára.

Nyomtatható verzió